پیش فاکتور دریافت فایل
پیشینه و مبانی نظری پیشرفت تحصیلی
9886
15,000 تومان
.docx
48 کیلوبایت
توضیحات:
این فایل حاوی کلیۀ ادبیات نظری پیشرفت تحصیلی با منابع فارسی و لاتین جدید می باشد.

قسمتی از متن:

تعریف پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی محصول نهایی فرایند یادگیری فعال است که با کمک آموزش وفعالیت¬های تربیتی انجام می¬گیرد (گیج و برلاینر، 1995 ؛ مهدیان، 1385).
پیشرفت تحصیلی عبارت است از موفقیت دانش¬آموز در یک یا چند موضوع درسی (مثل درک، فهم خواندن یا محاسبه عددی)، چنین پیشرفت¬هایی توسط آزمون¬های میزان شده تحصیلی اندازه¬گیری می¬شود. هم¬چنین این اصطلاح بر پیشرفت فرد درکلاس، آن طور که در کار مدرسه ارزیابی می¬شود دلالت دارد (به نقل از ماهر، 1376).
شعاری نژاد (1375) نیز در تعریف پیشرفت تحصیلی چنین می¬نویسد: معلومات یا مهارت¬های اکتسابی عمومی یا خصوصی در موضوع¬های درسی که معمولاً به وسیله آزمایش¬ها یا نشانه¬هایی، یا هر دو، که معلمان برای دانش¬آموزان وضع می¬کنند اندازه¬گیری می¬شود.
در تعریف دیگر در پیشرفت تحصیلی به جلوه¬ای از وضعیت تحصیلی دانش¬آموز یا دانشجو اشاره دارد که این جلوه ممکن است نشان دهنده¬ی نمره یک دوره، میانگین نمرات برای مجموعه¬ای از دوره¬ها دریک درس یا میانگین نمرات دوره¬های مختلف باشد (اعرابیان، 1383).

معیارهای پیشرفت تحصیلی

در مورد معیارهای پیشرفت تحصیلی باید گفت که پیشرفت تحصیلی از راه¬های مختلف و با معیارهای متفات مشخص می¬شود. یکی از این معیارها، معدل دانش¬آموزان در یک نیم سال تحصیلی و محاسبه معدل یک سال وی است.
معیار دیگر، مشخص کرن پیشرفت تحصیلی، محاسبه نمرات دانش¬آموزان در یک درس است. مثلاً در ریاضی یا علوم شیوه دیگر استفاده از مجموعه نمرات دروس یک سال می¬باشد و معیار آخر تعیین پیشرفت تحصیلی در طی چند سال و یا یک دوره تحصیلی است (دودانگه، 1376).
اگر یک نمره از یک دوره تحصیلی یا میانگینی از یک گروه از دروس مختلف در حیطه موضوعی خاص یا میانگینی از دوره¬های مختلف تحصیلی، ملاکی برای پیشرفت تحصیلی باشد. این ملاک¬ها مسائل و مشکلات تشخیص را به دنبال خواهد داشت مثلاً کاربرد یک نمره واحد از یک دوره تحصیلی ویژه دارای روایی و پایایی کمتر است تا نمره¬ای که براساس ترکیب چندین نمره به دست می¬آید. کاربرد نمره-های بدست آمده از دوره¬های مختلف تحصیلی در موضوعات مختلف نیز به منظور بدست آوردن معدل نمرات کلاس مساله¬ای دشوار و غامض است، زیرا این گونه نمرات شامل نمراتی است که از دوره¬ها و رشته تحصیلی متفاوت به دست آمده است و در یک مقیاس واحد ترکیب شده¬اند، در صورتی که هر یک از دانش¬آموزان می¬توانند سطوح متفاوتی از پیشرفت را در هر موضوع داشته باشند (پالسون ، 1994؛ رضائی نسب 1389).
به نظر می¬رسد که پذیرش یک مقیاس چند بعدی از پیشرفت تحصیلی به جای مقیاس یک بعدی از پیشرفت تحصیلی، مفیدتر است این بدین دلیل است که میانگین نمرات کلاسی برای هر مجموعه از دوره¬های تحصیلی، پیش¬بینی کننده بهتری از پیشرفت تحصیلی می¬باشد تا ترکیب مجموعه¬ای از دروس متفاوت تحصیلی در یک مقیاس واحد.
به هر حال می¬توان مقیاس¬های پیشرفت یک فرد را در یک حیطه خاص مانند ریاضیات، علوم، تاریخ و ادبیات و غیره، تحت عنوان معدل کلاسی ویژه طبقه¬بندی کرد در حالی که مقیاس¬های معدل کلاسی عمومی به پیشرفت فرد در همه موضوعات اشاره می¬کند.
از طریق انتخاب یک مقیاس معدل کلاسی ویژه این امکان وجود دارد که پیشرفت تحصیلی هر فرد را در یک گروه ویژه از موضوعات مربوطه تعیین کرد. ولی زمانی که «معدل کلاسی عمومی» به کار برده می¬شود امکان پی¬گیری پیشرفت فرد در حیطه¬های موضوعی مختلف وجود ندارد. خلاصه اینکه میانگین نمرات کلاسی، ملاکی رایج برای اندازه¬گیری پیشرفت تحصیلی می¬باشد (همان منبع).
ادامه ... .

1403/10/5 - مارکت فایل